Naprawa skrzyni biegów jest zależna od rodzaju uszkodzenia i typu skrzyni (manualna, automatyczna, SMG). We współczesnych modelach BMW od roku 2000 nie są dostępne części zamienne do skrzyń manualnych i automatycznych. Jedynie specjalistyczne serwisy podejmują się napraw wyżej wymienionych skrzyń.

W przypadku skrzyń automatycznych serwisy współpracujące z producentem skrzyń firmą ZF dysponują częściami zamiennymi, olejami i dokumentacją techniczną niezbędną do dokonania napraw. W przypadku skrzyń manualnych niedostępne są zarówno części, jak i dokumentacja. Naprawa zazwyczaj oznacza wymianę skrzyni na nową lub sprawną używaną.

Wymiana jest zalecana w przypadku stałego uszkodzenia skrzyni. Mogą występować wówczas następujące efekty:

  • szarpania pojazdu w czasie jazdy na wprost i na zakrętach
  • zapalenie kontrolki 4×4
  • stały błąd skrzyni redukcyjnej podczas diagnozy komputerowej

OLEJ w skrzyni biegów

Wielu producentów twierdzi, że oleju przekładniowego wymieniać nie trzeba. Ile w tym prawdy? Środek smarujący pracuje w skrajnie niekorzystnych warunkach. W przypadku ręcznie sterowanych przekładni olej zwykle nie jest filtrowany, a powstające opiłki zbiera tylko magnes w śrubie spustowej. Podczas jazdy olej rozgrzewa się do kilkudziesięciu stopni i podlega procesowi starzenia – długie łańcuchy węglowodorowe pękają, co zmienia jego właściwości. Automatyczne przekładnie posiadają filtr, który należy wymieniać wraz z olejem przekładniowym.

Jeżeli w miejscu parkowania samochodu zauważyliśmy ślady oleju i mamy pewność, że nie pochodzą one z silnika, warto udać się do warsztatu na oględziny i ewentualną wymianę uszczelnień skrzyni. Jeżeli przekładnia traci olej, z biegiem czasu będzie gorzej smarowana oraz coraz bardziej podatna na przegrzanie. Obciążony termalnie olej zaczyna się szybciej starzeć, co dodatkowo pogarsza sytuację.